Koncepce školy
V souboru pdf:
KONCEPCE ROZVOJE ZÁKLADNÍ ŠKOLY RÝMAŘOV, JELÍNKOVA 1, OKRES BRUNTÁL MGR. JAN JABLONČÍK, RÝMAŘOV, BŘEZEN – DUBEN 2018
1. Oblast řízení. Jsme školou, kde by budoucí vývoj měl směřovat k:
➢ vytvoření dlouhodobé koncepce školy a z této pak plynoucích krátkodobých cílů,
➢ pravidelnému monitorování a vyhodnocování naplňování cílů koncepce,
➢ revizi zásadních školních dokumentů – kritéria hodnocení pedagogických pracovníků, organizačního řádu, ŠVP, klasifikačního řádu atd.
➢ vzájemné otevřenější, frekventovanější a důvěryhodné komunikace vedení se všemi skupinami zaměstnanců (učitelé 1. a 2. stupně, vychovatelky, asistentky pedagoga, pracovníci školní jídelny, správní zaměstnanci),
➢ zavedení poradního sboru jako orgánu středního managementu školy
➢ zvyšování kompetencí členů poradního sboru, možnost delegování širšího spektra úkolů,
➢ posilování role školního parlamentu jako prostředníka mezi vedením školy, učiteli a žáky, rozšíření parlamentu školy na 1. stupeň, nastavení pravidel aktivní komunikace mezi parlamentem a poradním sborem,
➢ větší angažovanosti účastníků pracovních porad,
➢ aktivnímu profesnímu rozvoji vedení školy,
➢ posilování role třídního učitele ve všech oblastech jeho působení v kolektivu žáků a pedagogických pracovníků, k důrazu na angažovanost TU v kolektivu třídy a životě školy,
➢ udržení rovného přístupu vedení školy ke všem zaměstnancům.
2. Oblast výchovně vzdělávací. Jsme školou, kde by budoucí vývoj měl směřovat k:
➢ poskytnutí kvalitního základního vzdělání, jehož obsah odpovídá aktuálním potřebám společnosti: „učit se pro život“,
➢ všeobecnému vnímání žáka jako osoby s individuálními schopnostmi, nadáním, myšlením předpoklady; s jedinečností v tempu a potřebách; s ohledem na generační rozdíly,
➢ uvědomění si, že učitel a žák jsou partneři jdoucí za společným cílem žít život především v lásce, radosti, štěstí a svobodě (učitel jako průvodce, poradce, podněcovatel a umožňovatel a dítě jako osobnost s přirozenou touhou se učit),
➢ chápání, že svoboda a demokracie také znamená dodržování systému jasných pravidel všemi zainteresovanými (žáci, učitelé, rodiče, vedení školy, zřizovatel ….),
➢ uvědomění si, že vnitřní motivace dětí k učení je základem pro celoživotní učení,
➢ vytváření bezpečného školního prostředí, bez obav ze selhání, s ohledem na rozdílnou individualitu dětí, budování a prohlubování pravidel slušnosti,
➢ rozvoj výuky cizích jazyků – rozšíření časové dotace, změnou ŠVP s důrazem na výuku Aj, posílení pedagogického sboru o další učitele Aj (včetně rodilého mluvčího), výuka metodou CLIL, nabídnutí mimoškolních aktivit k posílení komunikačních dovedností v cizím jazyce, zájezdy případně pobyty žáků v zahraničí, kladení důrazu na efektivní metody výuky s důrazem na komunikaci,
➢ zavedení třetí hodiny tělesné výchovy do týdenního rozvrhu na 1. stupni, posílení podpory pohybových aktivit jako protiklad k „sedavým“ aktivitám,
➢ efektivní výuce dopravní výchovy,
➢ zpestření výuky „opuštění školních lavic“ – zavádění škol v přírodě, projektových dnů, výuky v blocích, praktické výuky dopravní výchovy, první pomoci, rozšíření nabídky kurzů (vodácký, turistický, cykloturistický…), zapojení ročníků napříč 1. i 2. stupněm,
➢ školním přestávkám trávených v prostorách školních zahrad a venkovních prostranstvích,
➢ rozvoji manuální a technické zručnosti žáků – znovuzavedení praktické výuky školních dílen případně pozemků,
➢ zkvalitnění výchovně vzdělávacího procesu natolik, aby žáci 5. ročníku neměli potřebu odcházet na víceleté gymnázium,
➢ probouzení a rozvoj samostatnosti, tvořivosti, odpovědnosti a zdravého sebevědomí,
➢ pořádání aktivit zaměřených na péči o přírodu v okolí školy a ve městě, pěstování hrdosti na místo, kde děti žijí a ochoty podílet se na kulturním dění a rozvoji obce (návaznost na akce „Čisté město“, návštěvy městského muzea a místních památek, akce a projekty související s tématem kulturního dědictví, výlety do CHKO, exkurze do výzkumných ústavů).
3. Oblast personální a klima školy. Jsme školou, kde by budoucí vývoj měl směřovat k:
➢ budování a posilování mezilidských vztahů na základě důvěry a podpory s čistou a přímou komunikací vedenou mezi všemi zúčastněnými,
➢ pravidelnému šetření klimatu a atmosféry v učitelském sboru s aktivní a pohotovou reakcí na výsledky,
➢ moderním formám výuky, které kladou důraz na aktivitu žáků, prožitkové učení,
➢ pravidelnému využívání vzdělávacích programů v DVPP s důrazem na svobodnou volbu a potřeby pedagogů, zapojení se do projektu „Šablony do škol 2“,
➢ hledání inspirací pro moderní výuku v oblasti DVPP,
➢ využívání vzájemných hospitací jako prostředku odborného i osobnostního rozvoje pedagoga, k posílení vzájemného respektu mezi kolegy,
➢ využití programů umožňujících studium pedagogů v zahraničí např. Erasmus+,
➢ podpoření pozitivního postoje pedagogů ve vztahu k dětem i kolegům, ➢ podpoření hrdosti na povolání učitele, na vlastní školu,
➢ posílení pedagogického sboru o další učitele (v kontextu plánované reformy financování školství),
➢ péči o potřeby zaměstnanců, k prevenci syndromu vyhoření a k posilování psychické odolnosti,
➢ přijetí koncepce školy zaměstnanci.
4. Oblast materiálně technická a ekonomická. Jsme školou, kde by budoucí vývoj měl směřovat k:
➢ Efektivnímu, hospodárnému a transparentnímu nakládání s finančními prostředky v souladu s účely, na které byly poskytnuty,
➢ navázání na úspěšné získávání dalších finančních prostředků pomocí projektů, dotačních programů a grantů,
➢ zajištění bezbariérovosti budov, ➢ jednání o podpoře s potencionálními sponzory – dalšími zdroji prostředků,
➢ pokračování s obnovou a rozvojem materiálně technického zázemí v souladu s ŠVP školy,
➢ postupné obnově ICT (žákovské počítače, server),
➢ ve spolupráci se zřizovatelem hledat cestu k rozšíření počtu učeben, kabinetů, heren – využití podkroví budov, venkovních prostorů – venkovní učebny,
➢ rozšíření počtu odborných učeben – přírodovědné učebny, dílny,
➢ doplnění venkovních i vnitřních prostranství školy o relaxační zázemí pro žáky i učitele,
➢ řešení sportovně relaxačního zázemí na budově Národní 15,
➢ dokončení 3. etapy rekonstrukce atletického hřiště,
➢ vytvoření koncepce výzdoby chodeb jednotlivých budov včetně rostlin,
➢ přípravě na pravděpodobnou reformu financování školství.
5. Oblast spolupráce a veřejných vztahů. Jsme školou, kde by budoucí vývoj měl směřovat k:
➢ navázaní a udržení dobrých vztahů se zřizovatelem,
➢ vtažení a zapojení většího počtu rodičů do života školy,
➢ rozšíření spolupráce s dalšími i zahraničními školami v oblasti vzdělávání, DVPP, sportu, kultury,
➢ rozvoji spolupráce s místními organizacemi (ZUŠ, muzeum, MŠ, SVČ, knihovna),
➢ udržování věcné a formální úrovně výstupů ze školy (výroční zpráva, školská rada), ➢ poznávání výrobních procesů v Rýmařově, navštěvování záchranných složek, seniorů atd.,
➢ rozšíření informačních zdrojů o dění na škole pro rodiče a širší veřejnost.