Inzerát školní družina

Naše školní jídelna hledá do kolektivu školní jídelny na pozici kuchaře 2 nové zaměstnance,

Nástup od 1.9. 2025, nebo dle dohody.  Podrobnosti ZDE. 

Seznam přijatých prvňáčků 2025-26

Stanovení úplaty za ŠD

Dobrý den,

zveřejňujeme nové informace k tématu:

Stanovení úplaty za ŠD

Prevence nejsou jen zákazy, ale také rozvoj osobnosti

. Publikováno v Metodik prevence.

Obrázek1„Chybami se člověk učí“ je do jisté míry pravdivé rčení a princip, kterým se můžeme řídit. Někdy je však lepší určitým chybám vědomě předejít – zvláště v oblasti takzvaných rizikových jevů, jež negativně ovlivňují kvalitu života člověka i jeho okolí.

Škola má v tomto procesu důležitou roli.Prevence různých negativních jevů je součástí jejího kurikula. Navíc spolupracuje s externími organizacemi, které se věnují školní prevenci a pomáhají tak „zušlechťovat mladé štěpy a ratolesti“, jak by možná řekl Komenský. Žáci mají možnost se nejen přednáškovou, ale i zážitkovou formou seznámit s některými životními léčkami. Jsou pohledem odborným a pozitivním motivováni se jim vyhnout a vědomě je odmítnout. Získávají kompetence k tomu, aby mohli rizikové podněty a nabídky lépe a rychleji rozpoznat.Příkladem může být pohyb v kyberprostoru – prostředí, kde hrozí vydírání nebo dokonce predátorské chování. Jindy si žáci uvědomí, kdy by mohli svým jednáním porušit zákon, nebo se naučí rozpoznat symptomy psychických problémů a předejít jejich rozvoji.

Prevence v oblasti duševního zdraví dnes nabývá na důležitosti. V době, kdy na mladé lidi doléhá tlak výkonu, neustálé porovnávání se na sociálních sítích či pocit nejistoty v rychle se měnícím světě, se škola může stát nejen místem poznání, ale i bezpečným prostorem pro otevřenou diskusi. Místem, kde žáci naleznou důvěru, oporu a inspiraci ke zdravému životnímu stylu.

Úkolem prevence není jen odrazování od „zakázaného“, ale především posilování zdravého sebevědomí, schopnosti spolupráce, empatie a odvahy říct „ne“ tam, kde je to potřeba. Právě v tom hraje školní prostředí nenahraditelnou roli. Když se podaří vytvořit prostředí, v němž se žáci necítí ohroženi, ale podporováni, kde mají prostor sdílet své obavy i úspěchy, roste pravděpodobnost, že si vybudují odolnost a zdravé návyky do dospělosti.

I v uplynulém školním roce probíhala prevence zaměřená na netolismus, poruchy příjmu potravy, návykové látky, kyberšikanu, rizikové sexuální chování, ale i tematické oblasti – například klima třídy, právní odpovědnost a další.

Děkujeme tímto všem subjektům, organizacím i jednotlivcům, kteří se na prevenci a jejím řešení podílejí – např. týmu OPEN HOUSE o.p.s., Policii ČR, HZS, Hope House z.s., MAS Rýmařovsko, EUROTOPIA.CZ o.p.s., OSPOD, DC Pampeliška, Univerzitě Palackého. Děkujeme také okresnímu metodikovi prevence Mgr. et Mgr. S. Tomanovi, který pomáhá s supervizí, školní psycholožce Mgr. Lence Koběrské, která byla oporou a vrbou pro některé z našich žáků v minulém školním roce. A rovněž celému poradenskému pracovišti školy, pedagogickému sboru, třídním učitelům, asistentkám pedagoga i vedení školy.

Mgr. Marcela Machová, speciální pedagog

Mgr. Jiří Krupa, metodik prevence

Za školní poradenské pracoviště ZŠ Jelínkova 1